Gelukkige International Women in Engineering Day! Maak kennis met Florence Dandoy, ingenieur Nuclear Core and Fuel Design

23 Jun 2022

Wij spraken met één van onze women in engineering, ingenieur Nuclear Core and Fuel Design, Florence. Wij vroegen haar naar haar job en carrière en welk advies zij zou geven aan die in de nucleaire engineering willen werken.

Florence is ingenieur op de afdeling Core and Fuel Studies binnen Global Nuclear. Haar afdeling houdt zich bezig met alles wat te maken heeft met de reactorkern, zoals neutronenberekeningen, dagelijkse monitoring en uraniumbeladingsplannen. Meer specifiek ondersteunt ze haar collega's die verantwoordelijk zijn voor de nucleaire eenheden Tihange 1 en Tihange 2 in België.


Wat is je achtergrond en hoe ben je in de nucleaire sector terechtgekomen?

Ik besloot fysica te studeren aan de universiteit omdat het me beter leek een moeilijk vak te kiezen zodat de rest van mijn leven in vergelijking daarmee eenvoudiger zou lijken. En het was ook heel interessant om vakken te volgen die op de een of andere manier het heelal probeerden te verklaren en te begrijpen.

Uiteindelijk ben ik bij toeval in de nucleaire sector gaan studeren en werken. Als je beseft hoe complex nucleaire technologie is, vraag je je gewoon af hoe het mogelijk is dat het werkt en wil je het begrijpen. Je krijgt respect voor de ingenieurs en arbeiders die 40 jaar geleden, zonder computers, deze reactoren bouwden. Het spreekt dus voor zich dat wij dit erfgoed levend willen houden.

Waarom ben je bij Tractebel gaan werken?

De Franstalige universiteit van Brussel, ULB, was zeer dicht bij Electrabel en Tractebel en het was een goede kweekvijver voor ingenieurs voor Tractebel. Als studenten hadden we dus allemaal over Tractebel gehoord. Tractebel was de juiste "match" voor een natuurkundig ingenieur om in de Belgische nucleaire industrie aan de slag te gaan. Als je in België in de nucleaire industrie wil werken, is de keuze inderdaad beperkt, aangezien het een klein land is. Bovendien paste een studiebureau het best bij mijn persoonlijkheid en mijn opleiding. Zo kwam ik in 2018 bij Tractebel terecht.

Wat houdt je job precies in?

Mijn job is vrij uniek, want wij zijn de enigen die dit doen in België. Het is een "niche" job. Ik had het geluk te belanden in het departement dat het best aansloot bij mijn masterdiploma aan de ULB (ingenieur fysica, nucleaire engineering).

Mijn dagelijks werk bestaat uit het opvolgen van de cyclus van de centrale: de dagelijkse werking van de centrale opvolgen (Is mijn reactor in orde? Is alles in orde?), strategische studies doen voor het beheer van uranium, de volgende splijtstofcyclus voorbereiden, onderzoeken uitvoeren als er een probleem wordt gemeld... In een notendop gaat het om veel rapporten en berekeningen.

De afdeling "Core and fuel studies" is de meest geeky afdeling binnen Tractebel. Ik voel me er op mijn gemak. Mijn collega's zijn zeer deskundig, ze zijn zeer bedreven in hun vakgebied, hoewel kernfysica en neutronica zeer complex zijn. Als gevolg daarvan zijn ongeveer twee jaar opleiding nodig om te beginnen te begrijpen hoe alles in elkaar zit. Dit niveau van complexiteit is wat het interessant en uitdagend maakt.

Dat is wat ik er het leukst aan vind: mijn collega's. Het zijn topexperts, van wie ik elke dag kan leren. Ik hou ook van wetenschap en het afronden van een technische nota die het resultaat is van maanden wetenschappelijk werk, geeft me een goed gevoel.


Wat zijn de grootste uitdagingen in jouw job?

Het meest uitdagende is de hele tijd blijven opletten, kritisch blijven en niet lui zijn als het op begrijpen aankomt (ja, er zijn dagen dat je dat gewoon niet wilt). In de nucleaire industrie zijn fouten niet toegestaan, je moet het hoogste kwaliteitsniveau aanhouden. Perfect zijn wordt nog moeilijker als je maar weinig tijd hebt. Je moet elke keer de juiste keuzes maken.


Kernenergie is nogal controversieel. Wat zijn volgens jou de voordelen van kernenergie?

Kernenergie is duidelijk koolstofarm en het is een basislast energie, wat betekent dat het niet periodiek is zoals wind- of zonne-energie die geen elektriciteit kunnen opwekken wanneer de zon niet schijnt of de wind niet waait. Dat maakt kernenergie op dit moment aantrekkelijk. Vanuit wetenschappelijk oogpunt is kernenergie uiterst geavanceerd en baanbrekend.

Persoonlijk denk ik dat de combinatie van energie-efficiëntie en -besparing, hernieuwbare energiebronnen en kernenergie, gecombineerd met veel wetenschappelijk onderzoek, de winnende strategie is.


Wat is jou advies voor wie een carrière in nucleaire engineering ambieert?

Het beste is om te beginnen met het werken aan kerncentrales die in gebruik zijn, om een gevoel te krijgen voor de realiteit van het vak en te begrijpen hoe een centrale werkt. Anders is het moeilijk om te begrijpen hoe een kleine modulaire reactor (Small Modular Reactor/SMR) werkt. Verder moet je open blijven staan voor andere technologieën dan wat wij in België hebben, de drukwaterreactoren (Pressurized Water Reactor/PWR). Tractebel begeeft zich op de SMR-markt, maar als technisch ingenieur kan je je alleen maar voorbereiden door je zo goed mogelijk op te leiden.

Tegenwoordig is de trend onder jongeren om elke twee of drie jaar van job te veranderen. Dat kan niet in een baan als deze. Wij hebben ervaren mensen nodig. Er zijn altijd nieuwe projecten in onderzoek en ontwikkeling, internationale projecten en innovatieve ontwikkelingen zoals SMRs. Bij Tractebel krijgen gemotiveerde jonge ingenieurs de kans om competenties van topniveau te verwerven en een lang carrièrepad te volgen vol gevarieerde en boeiende engineeringuitdagingen.

 

Nieuwsgierig naar onze engineering mogelijkheden in Nucleair? Klik hier om onze huidige vacatures te bekijken.

Gerelateerd nieuws

1652962726700x480_IMG_20220519_WA0014

Works begin on India’s first state-of-the-art river ferry terminal

The Chief Minister of Assam laid the foundation stone for the new ferry terminal, which will provide passengers a safe and pleasant experience as of 2024. Our experts are...

Lees verder
06 Jul 2022
BANNER_WEBSITE_5

Maak kennis met Dries Bourgeois, onze Expert in Mobiliteitsmodellering!

Overzicht houden, alle mogelijke scenario's testen, faalrisico's en kosten reduceren. Dat zijn de voordelen van mobility modeling! Dries zal ons vertellen over zijn werk bij...

Lees verder
01 Jul 2022
Rio_Sao_Francisco

Pipeline to end decades of water shortages for over 400,000 people in Brazil

Water rationing will finally...

Lees verder
27 Jun 2022
1_MEI_picture_Upper_Terminal_Reference_picture_1

What's the eco-friendly way to move people over rough terrain? With cable cars!

Up steep hills, over frozen lakes and even above traffic jams – people are gliding effortlessly over tough spots in cable cars. We hopped in one with Rahul...

Lees verder
22 Jun 2022