Maak kennis met Dries Bourgeois, onze Expert in Mobiliteitsmodellering!

01 Jul 2022

Overzicht houden, alle mogelijke scenario's testen, faalrisico's en kosten reduceren. Dat zijn de voordelen van mobility modeling! Dries zal ons vertellen over zijn werk bij Tractebel als expert in mobiliteitsmodellering.

City modelling stelt stedenbouwkundigen in staat om stedelijke mobiliteitsscenario's te testen in een zeer realistische virtuele omgeving.

Hoe kunnen we het verkeer op deze belangrijke as tijdens de spitsuren verminderen? Hoe kunnen we het openbaar vervoer verbeteren? In het ontwerp van duurzame steden worden onze ingenieurs geconfronteerd met honderden belangrijke mobiliteitsvragen en beslissingen.

Deze numerieke simulaties worden gebruikt om deze vragen in een ultra-realistische omgeving te beantwoorden door vervoersinfrastructuren te modelleren, ontwikkelingsbeleid te evalueren en alle mogelijke scenario's te testen. Deze methode vermindert het risico op fouten bij het nemen van de juiste beslissingen, verlaagt de kosten en houdt het grotere geheel in het oog.

Maak kennis met Dries, onze expert in mobiliteitsmodellering, die jullie meer vertelt over zijn ervaringen in de job.



Dries, wat bracht je bij Tractebel en wat doe je precies?

Ik hoorde voor het eerst over Tractebel dankzij mijn promotoren aan de KU Leuven die ook bij Tractebel werkten. Voor mijn thesis werkte ik met VISSIM, het microsimulatieprogramma waarin we het verkeer simuleren.

Mijn promotor was tevreden over mijn werk, en informeerde me dat er bij Tractebel een vacature was als modelling consultant: ik solliciteerde en werd aangenomen! Dat was 6 jaar geleden.

Ik ben nu een expert in mobiliteitsmodellering. Met andere woorden, ik simuleer het verkeer en de infrastructuur eromheen om te zien of er oplossingen kunnen worden gevonden om de verkeersstroom te verbeteren.

Deze optimalisaties worden dan met de architecten besproken op haalbaarheid en wenselijkheid om tot een werkbare oplossing te komen. Eventueel moet ook de regeling van de verkeerslichten worden aangepast aan de nieuwe structuur van de palen en lussen.

Daarnaast zorg ik ook voor allerlei optimalisaties en automatiseringen van tools en processen om de efficiëntie en snelheid bij het uitvoeren van bepaalde taken te verbeteren.

Waar word je opgewonden van als je naar je werk komt?

Ik vind het leuk om oplossingen te vinden voor hele lastige kruispunten! Simulaties maken is erg leuk en uitdagend.

Het leuke aan mijn werk is dat ik bij veel verschillende projecten betrokken ben, vaak in een multidisciplinair team. Dit zorgt voor veel afwisseling en voldoende uitdagingen.

Aangezien ik hier al 6 jaar werk, geeft het veel voldoening om verschillende projecten gebouwd te zien worden en ervaring op te doen met elk van deze projecten.


Zijn er uitdagende onderdelen?

Elk project is in feite een uitdaging: Oplossingen vinden met zo weinig mogelijk infrastructuur om een goede doorstroming van het openbaar vervoer te garanderen, geen verzadiging van voertuigen, beperkte wachttijd voor langzaam verkeer en die veilig is voor alle modi, is een uitdaging die in elk project terugkomt. Dit combineren met de ruimtelijke visie is niet altijd eenvoudig.

Inspelen op alle doelstellingen van een project is soms ook een beetje uitdagend omdat er voor één project verschillende partners kunnen zijn met wie we samenwerken. Partners, die verschillende doelstellingen hebben. 


Is er een specifiek project waar je ons over zou willen vertellen? 

Een project waar ik bijzonder trots op ben, is de Sint-Annalaan die we voor de ringtrambus van Brabantnet hebben gemaakt. Omdat de breedte van de weg geen busbaan voor beide richtingen toeliet, hebben we hier een speciaal principe toegepast waarbij buslijnen een ander lichtregelingsverkeer hebben dan auto's: ze krijgen apart groen licht van de auto's om een voorsprong op de weg te krijgen.

Ik moest dit simuleren om te zien of dit principe mogelijk was zonder files te veroorzaken. Daarna moest ik de lichtregelingen die nu op het veld draaien in orde maken met de aangepaste infrastructuur. Dit was 1 van de 1e projecten waarbij we van simulatie naar ontwerp op locatie zijn gegaan met het bijbehorende verkeerslichtplan. 


Wat zijn je doelen voor de toekomst?

Ik zie mezelf echt nog wel verder werken in dat vakgebied en mezelf blijven ontwikkelen, oplossingen optimaliseren waar mogelijk, werken aan uitdagende projecten...
Je stopt nooit met groeien als ingenieur: je leert van de projecten en je collega's, je evolueert mee met de nieuwe oplossingen en technologieën, het is een boeiende job.

 

Nieuwsgierig naar de mogelijkheden voor ingenieurs of andere loopbanen bij Tractebel? Klik hier om onze huidige vacatures te bekijken.

Gerelateerd nieuws

Cover_1

Listen to Engineering Angles, Tractebel’s podcast!

We caught up with Stéphanie Brine, Group Manager at Tihange nuclear power station in Belgium, to discuss her fascinating career path, her experience as a woman in...

Lees verder
02 Apr 2024
PANT01_project_image_240318

Designing a medical radioisotope production facility for cancer treatment

Jointly with its partner, MODULO architects, Tractebel will combine its infrastructure and nuclear expertise to support the design and construction of PanTera's actinium-225...

Lees verder
28 Mar 2024
AdobeStock_383755906

Powering data centres with advanced nuclear technologies

Tractebel and its subsidiary company RED published a White Paper on how Small Modular Reactors (SMRs) can provide zero-emission, reliable, and sustainable energy to data...

Lees verder
06 Mar 2024
Photo_1

Nepal’s largest hydroelectric plant to add 1,061 MW to the national grid

Powering the future of Nepal: Plans for the monumental Upper Arun hydropower project will be set in motion in March 2024. Our experts will oversee every phase of the...

Lees verder
01 Mar 2024