- Thomas, wanneer en waarom ben je bij Tractebel begonnen?
In 2020 was ik op het Pukkelpop festival samen met een vriend die net bij Tractebel begon te werken en die positief had gesproken over de sfeer in het bedrijf, dat heeft me overtuigd om te solliciteren voor de functie van "site engineer". We waren er zo enthousiast over dat we zelfs het optreden gemist hebben.
Na de ontwerpfase van wegen- en rioleringsprojecten, sta ik in voor de opvolging van de uitvoeringsfase van deze projecten. Met andere woorden, dit omvat de coördinatie met de nutsbedrijven, het verfijnen of herschikken van ontwerpen, het evalueren en voorstellen van oplossingen of alternatieven in geval van onvoorziene gebeurtenissen tijdens de bouw, het beantwoorden van alle vragen van de klant... en nog veel meer.
Momenteel doe ik de projectopvolging in Vlaanderen, waar we zeer boeiende infrastructuurprojecten vinden!

- Hoe ziet een typische werkdag er voor jou uit?
Mijn dagen zijn nooit hetzelfde! Er zijn natuurlijk dingen die ik op regelmatige basis doe, zoals bepaalde uitgebreide werfvergaderingen, interne vergaderingen, coördinatievergaderingen. De rest van de tijd ben ik op de bouwplaats om technisch advies te geven, bouwprojecten te plannen, te organiseren en te begeleiden, te onderhandelen met derden enz.
Na het werk breng ik graag wat tijd door met mijn vriendin en vrienden om me los te koppelen van het werk!
- Waar word je het meest enthousiast van in je werk?
In het begin van mijn carrière werkte ik voor een aannemer. Ik zie dit als een meerwaarde voor mijn job als werfingenieur in een studiebureau omdat ik een goed inzicht heb in wat haalbaar is en wat de aannemer nodig heeft. Dat maakt het makkelijker om de juiste oplossingen te vinden.
Daarnaast heeft het werken voor een studiebureau als Tractebel voor mij een aantal voordelen ten opzichte van mijn baan bij de aannemer. Allereerst natuurlijk de betere werkuren en flexibiliteit, maar nog belangrijker is dat je op korte tijd aan verschillende projecten kan werken waardoor je snel en breed kan groeien.
Verder heb je als werfingenieur hier ook meer te zeggen in het ontwerp om te bepalen wat haalbaar is en wat niet. Je kunt vanuit een kritisch oogpunt feedback geven op het ontwerp, waardoor je een positieve invloed kunt hebben op het project en de uitvoering ervan.
- Wat is er nodig om succesvol te zijn als ingenieur bij Tractebel?
Om succesvol te zijn als werfingenieur, moet je blijk geven van een sterk analytisch en logisch denkvermogen. Uitmuntende kandidaten moeten een goede werkethiek hebben en onder druk kunnen werken.
Je moet ook bereid zijn om elke dag theoretisch en praktisch bij te leren: Tijden veranderen dus methoden en concepten evolueren ook met de tijd. Je moet in staat zijn je aan te passen en mee te evolueren met de tijd.
Je moet echt onbevangen durven zijn in je eigen job om te leren, je moet goed begrijpen wat je collega's doen om te begrijpen wat zij maken/ontwerpen, en je moet door de ogen van de aannemer en de klant kunnen kijken om te weten hoe je er op de werf mee moet omgaan. Door een project op deze manier te benaderen, kun je zaken verantwoord maken en krijg je alle partijen mee. Elke partij ziet het project vanuit zijn eigen perspectief.
- Wat zijn je carrièredromen voor de toekomst?
Een allround projectmanager worden in alle soorten infrastructurele projecten.
- Heb je een advies voor iemand die een carrière in de ingenieursbranche ambieert?
Houd een zeer open mindset, er zijn veel tinten grijs. Hiermee bedoel ik dat iedereen een project bekijkt vanuit zijn vakgebied en rol in het project. De kunst is om door de diverse brillen te kunnen kijken om ieder zijn standpunt te begrijpen om zo als team naar de beste oplossing te streven.
Nieuwsgierig naar de mogelijkheden voor ingenieurs of andere loopbanen bij Tractebel? Klik hier om onze huidige vacatures te bekijken.