Plans in full swing for France’s first low-carbon ammonia terminal
The Medhyterra ammonia import terminal project in Fos-sur-Mer will provide a sustainable alternative for local industries....
Lees verderNa 2,5 jaar ontwerp, fabricage en productie, is de door Tractebel gecoördineerde Refuse Vehicle Innovation and Validation in Europe (REVIVE) demonstratiefase nu aan de gang. In totaal zullen in 2021-2022 15 op maat gebouwde door waterstof aangedreven vrachtwagens (fuel cell electrical vehicle - FCEV) rijden in Nederland (in Amsterdam, Breda, Groningen, Noordenveld en Helmond), België (Antwerpen), Zweden (Götenburg) en Italië (Merano en Bolzano). Deze projecten zullen het duurzame stedelijke afvaltransport in de schijnwerpers zetten, met het potentieel van 6.000 nieuwe emissievrije vuilniswagens op waterstof die elk jaar in heel Europa de weg op zullen gaan.
Onze experts op het gebied van energietransitie coördineren het REVIVE-consortium en leiden de marktanalyse en casestudy van Waste-to-Wheels. Waste-to-Wheels is een circulair model om plantaardig afval om te zetten in hernieuwbare brandstof, waarbij waterstof wordt geproduceerd in de buurt van een verbrandingsoven en lokaal wordt gebruikt voor verschillende mobiliteitstoepassingen. Het doel is een zero-emissie oplossing om zware bedrijfsvoertuigen en captive fleets (vrachtwagens, bussen, taxi's), die typisch aanzienlijke hoeveelheden fossiele brandstoffen verbranden in de steden, koolstofvrij te maken. Waste-to-Wheels-projecten worden al gecommercialiseerd door onze business line Energy in België, met de steun van ons Innovation Lab en ENGIE Benelux. Feedback uit het REVIVE project heeft tot doel deze business op te schalen voor Tractebel en de technologiepartners.
Waste-to-Wheels werd genomineerd voor de Beste Innovatie op de European Fuel Cell Hydrogen Joint Undertaking (FCH-JU) Awards in 2019. De oplossing haalde de eindselectie, de top drie voor "Best Success Story" en de top drie voor de "Best Innovation."
Het REVIVE-project bestaat uit het ontwerpen, bouwen en nu lanceren van een twee jaar durende testperiode van 15 op waterstof aangedreven vuilniswagens in acht regio's in Europa. REVIVE demonstreert de technische haalbaarheid en economische levensvatbaarheid van de Waste-to-Wheels-oplossing, die in 2017 door Tractebel is ontwikkeld. Het project omvat ook een diepgaande analyse van de gegevens van de geteste voertuigen, gecombineerd met een beoordeling van het potentieel om de vrachtwagens van brandstof te voorzien met groene waterstof die afkomstig is van afvalfabrieken.
Het REVIVE-initiatief wordt gefinancierd door de Gemeenschappelijke Onderneming Brandstofcellen en Waterstof 2, die op haar beurt steun krijgt van het onderzoeks- en innovatieprogramma Horizon 2020 van de Europese Unie: Hydrogen Europe Industry en Hydrogen Europe Research.
*REVIVE partners: CEA, Gemeente Antwerpen, Gemeente Amsterdam, Gemeente Breda, Gemeente Groningen, Element Energy, ETrucks Europa, SEAB SPA, ASM Merano-Stadtwerke Meran, SUEZ Nederland, Tractebel, Proton Motor, PowerCell, Renova, WaterstofNet.
Meer informatie over REVIVE.
Een van 15 op maat gebouwde REVIVE vuilniswagens met waterstof brandstofcel elektrisch voertuig (FCEV).
Ontdek onze waterstofoplossingen en projectportfolio.
The Medhyterra ammonia import terminal project in Fos-sur-Mer will provide a sustainable alternative for local industries....
Lees verderThe PULSAR research project, led by Tractebel and funded by Euratom, unveiled the conceptual design of a plutonium-238 (Pu-238)-fuelled radioisotope power system (RPS) for...
Lees verderThe new cavern storage facility of the Rudolf-Fettweis-Werk power plant in Germany will add enough capacity to generate seven hours of nonstop energy. Our experts...
Lees verderOn December 4, the Royal Family of Monaco officially inaugurated Mareterra, an exceptional district that expands Monaco's territory by three percent. As Owner’s...
Lees verder