Antwerpen is een zeer belangrijk knooppunt voor goederen- en personenvervoer en staat voor aanzienlijke mobiliteitsuitdagingen. Om de verkeersopstoppingen en de ongevallen in de regio aanzienlijk te verminderen, is de aanleg van de Oosterweelverbinding één van de grote projecten van het Masterplan 2020, dat in de jaren negentig door de Vlaamse regering werd gelanceerd met als doel de bereikbaarheid van de Antwerpse regio te verbeteren. Dit project omvat de aanleg van een rechtstreekse verbinding tussen Linkeroever, de haven van Antwerpen, het Eilandje, Merksem en het Noordersingelgebied om de bereikbaarheid van de stad en de haven te verbeteren. Om een goede en veilige doorgangsroute voor vrachtverkeer te bieden, werd deze verbinding ontworpen voor een lengte van ongeveer 15 km en als ondergrondse infrastructuur om de gevolgen van de bouwwerkzaamheden te beperken.
Het project voor de Oosterweelverbinding omvat talrijke knooppunten tussen bestaande tunnels, de heraanleg van knooppunten op de linkeroever van de regio en de verwijdering van gevaarlijke toegangswegen, waarbij rekening wordt gehouden met de eisen van een stedelijke regio op het gebied van milieu, leefbaarheid en ruimtelijke ordening. De Scheldetunnel loopt ondergronds tussen de beschermde natuurgebieden Blokkersdijk en Sint-Annabos en heeft aparte buizen voor fietsers en voetgangers. Deze tunnel zal worden aangesloten op het nieuwe Oosterweelknooppunt op de rechteroever, waardoor een belangrijk knooppunt ontstaat in de bereikbaarheid van de Antwerpse haven en het noordelijk deel van de stad. Andere kanaaltunnels zullen worden ontwikkeld als dubbellaagse cut-and-cover tunnels, bestaande uit 4 buizen, twee aan twee gestapeld.
Als projecteigenaar voor dit ontwerp- en bouwproject heeft Lantis Equans aangesteld om alle technische installaties van het tunnelgedeelte van de Oosterweelverbinding te verzorgen. Op haar beurt heeft Equans Tractebel aangesteld voor de uitvoering van de techniek hierboven beschreven.
Hoewel de op dit project ingezette expertise gebaseerd is op de kernexpertise van Tractebel's Urban team, is dit specifieke project uniek in zijn omvang. Hiervoor moeten bijna 40 voltijdse personeelsleden worden ingezet. Een perfecte coördinatie met alle betrokkenen bij het project is dan ook van essentieel belang voor het welslagen van dit project.