Sinds december 2020 zijn deze drie structuren, gelegen op het zuidelijke deel van het kanaal, uitgerust met krachtige, moderne installaties, bestaande uit apparatuur die volledig in België is gemaakt.
Alle elektromechanische uitrustingen werden vernieuwd: lorries en lieren voor de bediening van de hangende deuren, sluisdeuren, elektrische installaties voor midden- en laagspanning, modernste automatisering
De civiel technische werken waren bijzonder omvangrijk. Op elke plaats moest de bestaande "kast" waarin de oude pompen waren ondergebracht, worden behouden en ingericht om drie Archimedes-schroeven te kunnen plaatsen.
Naast de installatie van een tijdelijke pompinstallatie van 9000 m³/h, werd vanaf het begin van het project een speciale fasering van de ruwbouwwerken gepland.
Het project ligt ook in de lijn van de doelstellingen van Tractebel inzake koolstofneutraliteit. Een van de drie schroeven van Archimedes is namelijk omkeerbaar, waardoor hij als pomp en als turbine kan werken. In tijden van hoogwater kan zo een deel van het water door de overlaat passeren zonder dat het geturbineerd wordt, wat de afvoercapaciteit van het stijgende water in Marchienne en Gosselies aanzienlijk verhoogt.
Een "turbine"-schroef kan ook voorzien in de basisbehoefte aan elektrische energie van de sluisplaats. Het overschot wordt vervolgens opnieuw in het net geïnjecteerd. Het geleverde vermogen door elke schroef in "generatormodus" varieert tussen 112 en 130 KW, afhankelijk van de specifieke omstandigheden van elke locatie.
Dit project ligt in het verlengde van de talrijke andere sluisprojecten van de SPW waarin Tractebel al jaren actief is (Lanaye, HPH, Ivoz, Ampsin), en maakt het mogelijk de toonaangevende competenties van de teams ter beschikking te stellen van deze belangrijke speler in de ontwikkeling van de rivierinfrastructuur en de energietransitie.