Spartacus sneltramlijn tussen Hasselt en Maastricht

Hasselt- Maastricht
Gekoppelde oplossingen

Dit project maakt deel uit van het Spartacusplan voor Belgisch Limburg, voorgesteld door De Lijn. Het doel van dit project is om de provincie een extra schakel te geven door Hasselt, Lanaken en Maastricht met elkaar te verbinden door middel van een snelle tramdienst.

Klant De Lijn
Locatie Hasselt, België
Periode 2018 - 2023

De infrastructuur moet worden ontworpen voor volledig elektrische tractievoertuigen. Op het traject tussen het station van Hasselt en de campus van de Universiteit Hasselt in Diepenbeek wordt dubbelspoor aangelegd, terwijl de rest van de lijn enkelsporig zal zijn, met uitzondering van de zijsporen. Een onderhoudsdepot is gepland in de Crutzenstraat in Hasselt. In Lanaken zullen sporen en wissels worden aangelegd voor de verbinding met het toekomstige tram- en busdepot van de stad.

Het tracé van de tramlijn is reeds gekozen. Deze zal het station van Hasselt verbinden met het Maastricht Mosae Forum en zal een afstand van ongeveer 30 km afleggen, waarvan 27 km in Vlaanderen zal liggen. De tramlijn Maastricht-Hasselt zal 12 haltes tellen: tien in Vlaanderen en twee in Nederland.

Voertuigen zullen in stedelijke gebieden rijden met snelheden van 10 tot 35 km/u, en buiten deze gebieden versnellen tot maximaal 100 km/u. De voertuigen zullen 37 m lang en 2,75 m breed zijn.

Het 5-jarige project is al in augustus 2018 van start gegaan. De tram moet eind 2023 in gebruik worden genomen en zal in 2024 volledig operationeel zijn.

 

Tractebel is aangesteld om De Lijn bij te staan in het kader van DBFM- en DB-contracten. Deze bijstand omvat projectbeheer, technische expertise en administratieve ondersteuning tijdens de aanbestedings- en gunningsfase, alsook tijdens de bouwfase.

Wij waren ook belast met de milieueffectbeoordeling (biodiversiteit, mobiliteit, akoestiek en trillingen,...).