Brabantnet - 3 nieuwe lijnen voor hoogwaardig openbaar vervoer in de noordelijke rand van Brussel

Brussel en omstreken, België
Gekoppelde oplossingen

Dit project betreft de ontwikkeling van drie nieuwe tram/tram-buslijnen in de noordelijke periferie van Brussel.

Klant De Werkvennootschap
Locatie Brussel, België
Periode 2014 - 2029

In Vlaams Brabant groeien de structurele files richting Brussel elk jaar aan. Met het project Brabantnet wordt ingespeeld op de huidige en toekomstige vervoersvraag en wordt een duurzame oplossing geboden door het realiseren van hoogwaardig openbaar vervoer. Sinds 2014 voert THV Tractebel, Ney, Bureau Bas Smets onderzoek naar een kwaliteitsvolle integratie van de verschillende tramlijnen en mogelijke meerwaardes die samen met het tramproject zouden kunnen worden gerealiseerd. Zo wordt niet alleen ingezet op nieuwe traminfrastructuur maar wordt eveneens een fijnmazig voetgangers- en fietsnetwerk uitgebouwd dat bedrijvenzones en dorpscentra met elkaar verbindt. Verder vormt het project ook een hefboom voor lokale opportuniteiten zoals bijvoorbeeld het opwaarderen van publieke ruimte, het herstellen van langzaam verkeerslinken, het versterken en versnellen van stedenbouwkundige ontwikkeling,…

Dit project betreft de ontwikkeling van drie nieuwe tram/tram-buslijnen in de noordelijke periferie van Brussel.

Namelijk :

Sneltram die Willebroek verbindt met Londerzeel, Meise, Grimbergen en Brussel-Noord station in 40 minuten over een afstand van 29 km.

Luchthaventram verbindt Brussel-Noord station met de Brussels Airport in 30 minuten over een afstand van 12 km.

Ringtrambus (ingehuldigd in juni 2020) die UZ Jette via het station van Heizel en Vilvoorde in 40 minuten verbindt met Brussels Airport over een afstand van 17 km (Grimbergen, Vilvoorde, Machelen). Deze nieuwe lijn werd in juni 2020 in gebruik genomen en is grotendeels exclusief eigen baan. De voertuigen zijn 24 m lange hybride bussen - 137 passagiers. De lijn kan worden omgebouwd tot een tramlijn in de toekomst.

Deze openbaar-vervoerprojecten vereisen een volledige herinrichting van de publieke ruimte langsheen de routes en rondom de haltes van deze nieuwe openbaarvervoerlijnen. Tevens wordt een fijnmazig voetgangers- en fietsnetwerk uitgebouwd.

De opdracht omvat alle volgende fasen: Haalbaarheidstudie, Ontwerp, Project Aanbestedingsdocumenten, Deelname aan de selectie van de succesvolle inschrijvers, Toezicht op de werkzaamheden.

Binnen de tijdelijke vereniging Tractebel - Ney & Partners - Bureau Bas Smets, werd ons studiebureau belast met de volgende opdrachten: