Duurzame weg naar Parijs vrij gemaakt

26 Jul 2021

In Bissegem wordt één van de laatste hindernissen op de Leie weggewerkt om het Seine- Schelde netwerk te realiseren. Aangesteld door De Vlaamse Waterweg, Tractebel ontwerpt een nieuwe bredere en verhoogde brug, die de poorten opent naar een duurzame verbinding tussen Parijs en Vlaanderen.

De binnenvaart is goedkoop, betrouwbaar, duurzaam en in volle groei. Met deze troeven biedt transport via het water een oplossing voor het toenemende fileprobleem op onze wegen. Een schip van 4.500 ton haalt immers tot wel 220 vrachtwagens van de weg. Om deze container- en duwvaartschepen een vlotte doorgang te bieden, wil “De Vlaamse Waterweg” de verbinding tussen de Seine en de Schelde verbeteren . Dit garandeert economische groei en werkgelegenheid in het hart van Europa.



Maar de Leie vormt op vandaag een “missing link” in de Seine-Schelde-as, omdat de rivier te smal is en de bruggen te laag zijn. Dat is ook zo voor de brug die Bissegem en Marke verbindt. Daarom werd Tractebel gevraagd om een nieuwe brug te ontwerpen die de Leie klaar stoomt voor de toekomst.
De projecten die kaderen binnen Seine Schelde werken zijn echter meer dan louter investeringen in betere infrastructuur. Het zijn integrale ontwerpopgaves die het leven op en langs de waterweg stimuleren, duurzame oplossingen zoeken en een aangename omgeving creëren. Dat is waar de meerwaarde van Tractebel naar boven komt.
Tractebel staat in voor het globale concept en het integrale uitvoeringsontwerp waarin zowel de stalen brug, de nieuwe kaaimuren, de weginfrastructuur als de omgevingsaanleg geïntegreerd zijn.



De nieuwe brug is een vaste wegbrug van het type boogbrug. De stalen boogconstructie wordt opgebouwd uit twee bogen die naar elkaar toe hellen en verbonden worden via trekbanden. Het brugdek hangt door middel van tuien op aan de twee bogen. De overspanning van de brug neemt toe van 45 m, in de bestaande toestand, naar 83 m in de nieuwe toestand. De nieuwe brug zal heel wat veiliger zijn voor het wegverkeer. Fietsers en voetgangers krijgen vrij liggende fiets- en voetpaden, waardoor ze afgescheiden worden van het gemotoriseerd verkeer.
De jaagpaden onder de brug worden aangesloten op de wegenis, waardoor er een vlotte verbinding ontstaat naar de fietssnelweg langs de Leie. Tijdens de werken zal er een tijdelijke fiets- en voetgangersbrug voorzien worden om de hinder voor de omwonenden zoveel mogelijk te beperken.
De werken voor de aanleg van de brug starten in het najaar van 2021 en zullen ongeveer anderhalf jaar duren.

Gerelateerd nieuws

Banner_photo

Hydroelectric project in India sets two world records

The 960 MW Polavaram hydroelectric project provides hydropower, irrigation, and drinking water to five regions across India’s...

Lees verder
23 Apr 2024
Tanahu_Ceremony_at_tunnel_2

Tunnel breakthrough a key milestone in 140-MW hydropower project in Nepal

Nestled among the towering Himalayas west of Kathmandu, the Tanahu hydropower project reached a major milestone on March 31, 2024: the breakthrough of the 1.4-km...

Lees verder
19 Apr 2024
Cover_1

Listen to Engineering Angles, Tractebel’s podcast!

We caught up with Stéphanie Brine, Group Manager at Tihange nuclear power station in Belgium, to discuss her fascinating career path, her experience as a woman in...

Lees verder
02 Apr 2024
PANT01_project_image_240318

Designing a medical radioisotope production facility for cancer treatment

Jointly with its partner, MODULO architects, Tractebel will combine its infrastructure and nuclear expertise to support the design and construction of PanTera's actinium-225...

Lees verder
28 Mar 2024